Ett samtal där vi möter en av de nyckelpersoner som gör Operahuset till vad det är. En person som spelar en viktig roll i Operahusets berättelse och bidrar till upplevelserna, värdskapet och den inkluderande gastronomin. Tillsammans fortsätter vi att skapa minnesvärda ögonblick – en middag, en fest och en upplevelse i taget.
Den här gången möter vi Boel Östbom, projektkoordinator
Hej Boel! Berätta om din bakgrund.
De senaste tio åren har jag arbetat inom mötesbranschen. Jag har alltid vetat att jag vill jobba med event och projektledning – jag trivs med att vara den som håller ihop allt och får saker att hända. Jag har pluggat säljande projektledning och har erfarenhet från både byråsidan och hotellvärlden. Min bakgrund är bred, vilket gör att jag snabbt kan förstå och möta olika typer av kunders behov. Innan Operahuset jobbade jag bland annat på Oscars- och Chinateatern.
Vad innebär din roll i praktiken?
När Douglas och Malin har sålt in ett uppdrag, tar jag över. De säljer drömmar – som sedan jag och driften förverkligar. Det handlar om att fylla evenemanget med rätt innehåll – från blommor och dekor till artister och underhållning. Jag följer kunden genom hela processen, från start till mål, och ser till att helheten sitter.
Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Min dag är ofta full av variation, men det viktigaste är att alltid finnas till för gästerna och kunderna. Det kan handla om allt från visningar av lokalen till mejl och telefonavstämningar.
Jag försöker också alltid vara på plats en stund under varje event – säga hej, stämma av och känna av stämningen. Jag drivs av att se människor mötas, och därför är det viktigt för mig att vara närvarande även när eventet drar igång.
Vilka delar av ditt arbete tycker du är mest givande?
Kundkontakten – utan tvekan. Jag vill ha en personlig relation med varje kund, lära känna dem, förstå deras behov och vision. Det är i det nära samarbetet som det magiska händer.
Hur samarbetar du med de olika teamen inom huset – från restaurang till event och nattliv?
Jag har ett nära och dagligt samarbete med alla team – jag springer ofta ner till köket för att prata menyer, tider och upplägg. Det är viktigt att vi koordinerar – när ska vi möblera om? När ska vi riva? Hur kan vi dra nytta av varandra på bästa sätt?
Ofta börjar våra gäster med middag på Operaterrassen och sen vill de fortsätta kvällen på Café Opera. Då ser vi till att det blir en smidig övergång. Det är just det som är så speciellt med Operahuset – att vi har allt under samma tak: maten, middagen och festen!
Vad tycker du är unikt med Operahuset som plats?
Läget, så klart – mitt i stan, med utsikt över vattnet. Men framför allt möjligheten att skapa en helhetsupplevelse. Det är få ställen som kan erbjuda allt – från fördrink till middag och sen vidare till nattklubb – utan att gästen ens behöver lämna byggnaden.
Vad inspirerar dig?
Nyfikenhet – på livet och på människor. Att hela tiden upptäcka nya perspektiv och lära känna olika personligheter är otroligt inspirerande.
Om Operahuset vore en person – hur skulle du beskriva dess personlighet?
Det skulle vara en person med många unika sidor. Full av energi, alltid vaken, med ett rikt liv från tidig morgon till sen natt. En riktig karaktär med många intressen och oväntade sidor.
Om du var en Disneykaraktär – vem skulle du vara?
Kanske Snövit? Jag ser till att alla har det bra och har koll på hela ”familjen”. Någon måste ju hålla ihop det hela!
Vad gör du helst när du själv vill varva ner – utanför arbetet?
Jag älskar att springa, gärna ute i naturen. Skärgården är en favoritplats för återhämtning. Jag tycker också om att vara i stallet – och att resa när jag får chansen.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att jobba i eventvärlden?
KÖR! Det är världens roligaste jobb! Ibland känns det nästan som ett ”låtsasjobb” – för att det är så otroligt kul. Man får ständigt vara med där det händer. Får man ens ha så roligt på jobbet?
Om ditt jobb var en cocktail – vilken skulle det vara?
En Long Island Iced Tea – en drink med många ingredienser!